Ocena heurystyczna - UX

 Co to jest ocena heurystyczna?

Ocena heurystyczna to proces, w którym eksperci używają praktycznych reguł do mierzenia użyteczności interfejsów użytkownika w niezależnych przewodnikach i zgłaszaniu problemów. Oceniający używają ustalonych heurystyk (np. Nielsena-Molicha) i ujawniają spostrzeżenia, które mogą pomóc zespołom projektowym zwiększyć użyteczność produktu od wczesnego etapu rozwoju.

Bycie projektantem doświadczeń użytkownika często wymaga żonglowania napięciami, niezależnie od tego, czy chodzi o żonglowanie kreatywnym napięciem, zarządzanie napięciem interesariuszy, czy też ciągłe życie w napięciu między wiedzą projektową a metodami projektowania zorientowanymi na użytkownika. Na początku lat dziewięćdziesiątych to trzecie napięcie wywołało wiele przemyśleń na wysokim poziomie wśród ludzi, którzy chcieli raz na zawsze zdefiniować zasady i najlepsze praktyki projektowania interfejsów. Ale nie całkiem to złamali.


Proces, którego używamy dzisiaj do ocen heurystycznych, można prześledzić bezpośrednio z tego okresu. Rolf Molich i Jakob Nielsen opublikowali swoje założycielskie dzieło `` Poprawa dialogu człowiek-komputer '' w 1990 roku, opierając się m.in. .


Na tej samej konferencji, na której Molich i Nielsen przedstawili swoją heurystyczną metodę oceny, Clayton Lewis, Peter G Polson i ich koledzy z Instytutu Nauk Poznawczych przedstawili metodologię omawiającą te same problemy. Praktycy użyteczności dostrzegli korzyści płynące z połączenia tych dwóch metod i chociaż prawa do nazewnictwa są nieco szare, to właśnie ta kombinacja jest tym, co większość użytkowników UX uważa za ocenę heurystyczną.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Architektura Informacji - Information Architecture IA

Audyt UX aplikacji mobilnej